poniedziałek, 18 lipca 2011

Galeria Teranga. Centrum Kultury i Sztuki Afrykańskiej.

Zanim zaproszę Was do swojego salonu, który pomału przejawia w sobie coraz więcej z inspiracji kulturą afrykańską, chciałam Was zabrać do jednej z moich ulubionych galerii. Przekroczenie progu tego miejsca jest dla mnie jak podróż samolotem w najdalsze rejony Czarnego Lądu.
Oprócz wszystkich eksponatów, które można tam obejrzeć niewątpliwą atrakcją galerii są rdzenni mieszkańcy Afryki, który niczym przewodnicy oprowadzą nas po każdym zakątku tego tajemniczego miejsca i opowiedzą historię wszystkich interesujących nas przedmiotów. Mówią świetnie po polsku :) i za każdym razem poczęstują nas również senegalską herbatą. Och, gdyby takie praktyki były celebrowane w każdym muzeum ;). Wszystkie znajdujące się w galerii przedmioty można oczywiście nabyć, jeśli tylko zawartość portfela nam na to pozwoli. Możemy nie tylko cieszyć się z posiadania w domu prawdziwych dzieł sztuki wykonanych ręcznie przez afrykańskich rzemieślników, ale tym samym przyczynić się również do realnej pomocy ludziom z regionów, skąd towar został sprowadzony.
Galeria Teranga istnieje w Krakowie od 1999 roku i za główny cel postawiła sobie promocję kultury i sztuki afrykańskiej poprzez rzeczywiste poparcie dla afrykańskich producentów. Działalność prospołeczna galerii sprawiła, że to miejsce jest owocem prawdziwej pasji jej założycieli. Każdego z nabywców, nawet drobnego przedmiotu, ucieszy fakt, że dzięki temu stanie się prawdziwym przyjacielem Afryki :).

A zatem udajmy się w tę niezwykłą podróż...

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

w Galerii Teranga można m. in. nacieszyć oko typowymi dla rejonów afrykańskich instrumentami:

Image and video hosting by TinyPic

ale też i ucho :D

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

za każdym razem "zwiedzający" mogą się poczęstować senegalską herbatą:

Image and video hosting by TinyPic

ze wszystkich przedmiotów znajdujących się w galerii chyba najbardziej urzekło mnie istne morze plecionych koszy:

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Oczarowały mnie też maski i drewniane figurki:

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Znalazła się nawet afrykańska lalka :)

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

torby i kapelusze:

Image and video hosting by TinyPic

ręcznie wykonywana biżuteria:

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

kokosowe torebki:

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

takich bransoletek mam już kilka w swojej kolekcji :)

Image and video hosting by TinyPic

Egipskie popiersia i papirusy:

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

pięknie rzeźbione etniczne meble

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

bogactwo wzorów i intensywnych kolorów afrykańskich tkanin:

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

rzeźby, maski:

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

O! Coś dla mnie :D

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Lampy z tykw:

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic



Galeria Teranga - Centrum Kultury i Sztuki Afrykańskiej mieści się w Krakowie przy ul. Kalwaryjskiej 48





21 komentarzy:

  1. Dzięki Ci o wielka za ten post!
    Po pierwsze bo jestem fanką afrykańskiego stylu, po drugie bo właśnie jedziemy na urlop i zamierzamy wyskoczyć do KRK. Wiem już gdzie na pewno zawitamy. Super!

    OdpowiedzUsuń
  2. ależ wspaniałe miejsce!!!
    a pamiętasz może ile kosztują te kokosowe torebki? są świetne!!

    pzdr,
    psiamama

    OdpowiedzUsuń
  3. Vipera Onseni: Ależ proszę bardzo :)

    psiamama: Zdaje się, że coś około 39 zł.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bastet,
    a co Cię inspiruje w kulturze Afryki?
    czy podobaj Ci się przedmioty tam wyrabiane czy coś właśnie z kultury Cie inspiruje do otaczania sie tymi przedmiotami, do życia w ogóle?

    Pozdarwiam, Asia

    OdpowiedzUsuń
  5. Bastet, prócz tego ze lubie zagladać do Ciebie ot tak z ciekawości, to przy okazji korzystam z Twojej muzyki. Jest też w moim klimacie, a juz wybrana i nie musze szperać:) Dziękuję:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Powiem Ci szczerze, że to miejsce o wiele bardziej urzekło mnie na Twych zdjęciach, niż na żywo:) może nie poczułam tego klimatu, wpadając tam na szybko, po drodze, nie wgłębiając się w ideę tego miejsca. Pamiętam tylko specyficzny zapach;) myślę jednak, że warto tam wrócić i dać się ponieść afrykańskiej magii. Rany, jak mi się marzy torebka z kokosa!

    OdpowiedzUsuń
  7. Asia: urzeka mnie prostota niektórych przedmiotów i taki pozorny prymitywizm w ich sztuce użytkowo-dekoracyjnej(wystarczy przyjrzeć się chociażby wzorom tkanin afrykańskich). Ale to zależy też od rejonu Afryki, bo zupełnie inaczej rzecz się ma w takim Maroko (gdzie bogactwo wzorów i kolorów, misterność rzeźbień - charakterystyczne meble, niezwykłość malowideł w świątyniach jest wręcz oszałamiająca) czy Egipcie. Co kraj to obyczaj. Mnie interesuje szeroko pojęta etniczność w sztuce :). Słucham też sporo muzyki z różnych zakątków świata m.in. tej zakorzenionej w kulturze afrykańskiej (na playliście obecnie Lokua Kanza :)). Kultura, historia czy religia to już swoją drogą.

    Aurin: A to cieszę się, że nie tylko ja z niej korzystam :)).

    Żużu: Oj, na szybko to tam się nie da ;P. Ja tam częściej zaglądam w celu znalezienia inspiracji niż czysto zakupowych :).

    OdpowiedzUsuń
  8. Szkoda ,że u mnie nie ma takiego miejsca , ale jak będę w Krakowie na pewno wbiję i zakupię to tamto ,jak portfel pozwoli ;)

    Dziękuję za uświadomienie ,że takie miejsce istnieje. ;]

    OdpowiedzUsuń
  9. Niesamowite miejsce. Można je wręcz potraktować jak muzeum (jeśli kieszeń pusta :D

    Biżuteria, tkaniny i ta laleczka wywarły na mnie wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
  10. No te kokosowe torebki powalają! Ogólnie przepiękne, klimatyczne i niesamowicie kolorowe miejsce :] Niestety z tego co się orientuję, to takich w Częstochowie nie uświadczę... a wielka szkoda..

    Pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
  11. Niesamowita ilość kolorów! dzięki za świetne zdjęcia! Dużo inspiracji do codziennej inspiracji, gdybym tylko mogło, to bym zaraz się tam wybrała!

    OdpowiedzUsuń
  12. Nominowałam Cię do nagrody na moim blogu w podzięce, że mogę tu wpadać i podziwiać :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  13. świetne zdjęcia:) jesteś wielka!:)

    pozdrawiam http://ladymadonnafashion.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  14. Tak bardzo załuję, ze mieszkam daleko i nie mogę sobie tak po prostu wpaśc do KRK i zatopic sie w tym innym świecie.
    Lubię ten styl, a jeszcze bardziej Twojego bloga. Obserwuje go juz od dłuższego czasu i jestem pod wrazeniem klimatu jaki Tworzysz.
    POzdrawiam serdecznie i dziekuje za tak obszerny ,,reportaż", chociaż sobie pooglądam i pomażę...

    OdpowiedzUsuń
  15. Kashmi: To jest ponoć jedyny taki stacjonarny sklep w Polsce. Wygooglaj sobie "teranga bazarek" :).

    Monika Inga: Dziękuję. Bardzo mi miło :).

    Monika: Odsyłam również do googla (patrz Kashmi). Bardzo się cieszę, że dobrze się czujesz w moim trzecim domu :).

    OdpowiedzUsuń
  16. Przecudowne, kolorowe! Niesamowite rzeczy, a te drewniane koty... Chyba wydałabym tam połowę wypłaty. :))


    Ps. Jestem nowa w społeczności, może miałabyś ochotę skomentować moją pierwszą stylizację? :)
    metalandglam.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  17. hej:) zerkam do Ciebie i zawsze mi się podoba... aż chciałabym mieszkać w Krakowie... znalazłam u Ciebie lampę taką śliczną indyjską jak lampion, bywasz jeszcze w nanu nana, może wiesz czy jeszcze można ją znaleźć, byłabym wdzięczna za odpowiedź, pozdrawiam i wszystkiego dobrego:)

    OdpowiedzUsuń
  18. zicherka: Tę lampę kupiłam już dawno. Niestety w NANU NANA mają tak zwane krótkie (tematyczno-sezonowe) serie towaru. Można zamówić coś, gdy nie ma czegoś na stanie sklepu, o ile mają to w magazynie. Z lampą mi się udało (raptem tydzień minął kiedy od jej ujrzenia zdobyłam kasę na zakup, a już jej w sklepie nie było), ale z indyjskimi pufami (oj piękne były!) już nie :(. w Tk maxxie bywają orientalne lampiony. Co prawda na żarówkę nigdy nie widziałam, ale na świecę to i owszem :).

    OdpowiedzUsuń
  19. Gdyby tylko fundusze mi pozwoliły, pewnie wyniosłabym połowę tego sklepu przy urządzaniu swojego kąta [które to mam nadzieję nastąpi niebawem] ;)

    Dlaczego w moich okolicach nie ma tak cudownych miejsc...

    OdpowiedzUsuń
  20. Kate: cieszę się, że Ci przypadły do gustu moje zdjęcia :). Na przyszłość proszę abyś nie reklamowała swojego bloga (->SPAM). Zachęcam do zapoznania się z najnowszym regulaminem Polskich Szaf.

    OdpowiedzUsuń

Komentarze zawierające SPAM oraz jakąkolwiek REKLAMĘ (w tym reklamowanie własnego bloga) będę kasowała!
Anonimie zdradź swe imię! :) Chyba, że chcesz być Anonimem1,Anonimem2, Anonimem3...
Aby załączyć aktywny link zamieść następujący kod:
<a href="adres">nazwa</a>